• Home
  • /
  • Motorsport som dator- och tv-spel

Motorsport som dator- och tv-spel

Redan sedan de allra första datorspelen dök upp har motorsport i en eller annan form varit ett populärt tema. Kända arkadspel på detta tema är till exempel Pole Position från 1982. Det är ett Formel 1-spel där det, precis som i den riktiga motorsporten, går ut på att köra runt på en bana och försöka komma i mål före sina motståndare. Liksom i verkligheten slits även däcken snabbt på bilen, så man måste in i pitstop och byta dem under loppet, vilket förstås kostar dyrbara sekunder.

Pole Position portades även till flera hemdatorer och spelkonsoler, så man slapp slösa en massa mynt i arkadhallen för att kunna spela det. Dock fanns lite mer påkostade arkadkabinett till Pole Position som hade både ratt och pedaler och vissa som man kunde sitta i, ungefär som i ett förarsäte till en riktig bil.

Med åren kom även ratt och pedaler att köpa för hemmabruk, men det är ganska dyra tillbehör som oftast bara köps av de riktiga entusiasterna som spelar väldigt mycket bilspel. Rattarna brukar ha något som kallas force feedback, vilket innebär att man kan känna motstånd och vibrationer i ratten när man kör, ungefär som i en riktig bil.

Need for Speed

Ett annat väldigt populärt bilspel är serien Need for Speed (NFS), som gavs ut första gången 1994, till bland annat Playstation 1. Sedan dess har många spel släppts i serien, med olika teman. Det som av många anses vara de bästa är Need for Speed: Underground-spelen som kom mellan 2003 och 2004. Det var dessutom i samma veva som de första The Fast & The Furious-filmerna var populära.

I NFS: Underground 2 tävlar man i olika street race nattetid och kan välja mellan snabba bilar som bland annat Mazda RX-8, Lexus IS, Mitsubishi Lancer och Audi A3. För den som gärna skulle vilja glida runt i en sprillans ny bil i verkligheten men inte riktigt har råd finns alltid Mitsubishi privatleasing som ett alternativ.

Dirt

Den som hellre föredrar rally på grusvägar i skogen är nog mer intresserad av spelserien Dirt. Om Need for Speed är arkadigt i sin styrning så är det desto mer realism i Dirt-spelen. Det tar tid att lära sig bemästra bilen så man kan ta den där skarpa kurvan bra utan att sladda av vägen. Dessutom finns det banor från Sverige i Dirt-spelen, vilket gör det lite extra roligt.

Har man ingen ratt och känner att det blir lite för dyrt eller otympligt att ha en där hemma kan man lika gärna spela med handkontroll, även till PC, och känna vibrationer också i den.

Grid

För den som är sugen på lite mer lättsmält racing och tycker att Dirt-spelen är allt för hardcore, finns Grid-serien. Grid är lite mer arkadigt och har mer fokus på spelglädje snarare än realism. Till exempel har Grid en funktion som kallas flashback, som innebär att man vid en krock kan spola tillbaka tiden några sekunder för att göra ett nytt försök.